Eksperyment „Burza śnieżna w słoiku”
Kolejny eksperyment za nami. Tym razem zainspirowała nas obecnie panująca pora roku ZIMA, a więc eksperyment z kategorii PORA ROKU. Burza śnieżna w słoiku, która pod wpływem unoszących się opadających bąbelków wyglądała jak płatki śniegu.
Eksperyment „Bańka w bańce”
Eksperyment „Tęcza na talerzu”
„KOLOROWA MATEMATYKA–
ZAJĘCIA KOŁA MATEMATYCZNEGO„
„Jesień zamknięta w woreczku”
Odkrywcy rozmazywali paluszkami farby zamknięte w woreczku strunowym. Powstały piękne kolorowe prace.
„Wybuchający wulkan”-eksperyment
Mali Odkrywcy tym razem postanowili przeprowadzić eksperyment- wybuchający wulkan. Do eksperymentu potrzebowaliśmy: wodę,ocet, sodę, farbę, wysokie szklane naczynie. Najpierw wymieszaliśmy sodę z wodą oraz farbą. Do „wybuchu” doszło, kiedy do mieszanki z sodą wlaliśmy ocet. Zobaczyliśmy, że ocet w połączeniu z sodą wytworzył bąbelki, czyli naszą ” lawę”. Dzieci były pod ogromnym wrażeniem eksperymentu.
„Tęcza na talerzu”-eksperyment
Eksperymenty z dziećmi pozwalają w naturalny sposób pobudzić dzieci do myślenia. W ramach koła przyrodniczo-naukowego wykonaliśmy eksperyment „Tęcza na talerzu”.
Do wykonania eksperymentu potrzebne nam było opakowania kolorowych cukierków i odrobina ciepłej wody. Na białym talerzu wokół rantu ułożyliśmy cukierki w kształcie okręgu, które następnie zalaliśmy ciepłą wodą. Cukierki zaczęły puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza. Eksperyment zrobił na dzieciach duże wrażenie.
„Malujemy nasze figurki wykonane z masy solnej”
Figurki zrobione z masy solnej można zostawić w wersji naturalnej – bez zdobień i dekoracji. Jednak pomalowanie ich farbami i nadanie ostatecznego szlifu z pewnością poprawi ich wygląd.
Czym malować figurki z masy solnej?
Do malowania figurek z masy solnej najczęściej wykorzystuje się farby akrylowe, plakatowe, tempery, a także pisaki żelowe oraz flamastry.
Podczas kolejnych zajęć kola przyrodniczo-badawczego wyczarowaliśmy piękne kolory naszym figurkom, które powstały z masy solnej na wcześniejszych zajęciach.
„Kreatywne zabawy z masą solną”- Mali Odkrywcy
Każde dziecko małe czy duże lubi doświadczać nowych rzeczy, a jeszcze jak może samodzielnie coś stworzyć, to jest to najlepsza zabawa. I tak nasi Mali Odkrywcy należący do koła przyrodniczo-badawczego mieli okazję poznać sposób tworzenia masy solnej, a właściwie poznać fakturę produktów potrzebnych do jej tworzenia, a potem dotykać samą masę solną poprzez ugniatanie, a następnie formować z niej własne kompozycje plastyczne. Dzieła dzieci wyszły wspaniałe a co najważniejsze każde było wyjątkowe.
Mała przypominajka:
Masa solna – jak ją zrobić? Co można z niej formować?
Masę solną wyrabia się z zaledwie trzech składników: wody, mąki pszennej i soli. Wystarczy je połączyć i wyrobić w formę plastycznego ciasta
Przepis na masę solną
Do stworzenia masy solnej będziemy potrzebować trzech składników: soli, mąki pszennej oraz wody. Bazowy przepis składa się z:
- jednej szklanki soli;
- jednej szklanki mąki pszennej;
- 1/2 szklanki wody.
W pierwszej kolejności mieszamy suche składniki: mąkę i sól. Stopniowo dolewamy wodę, starając się wszystko dokładnie połączyć. Masa powinna mieć konsystencję gęstego ciasta.
Po połączeniu wszystkich składników przenosimy masę na stolnicę lub blat. Przechodzimy do ręcznego wyrabiania ciasta. Ugniatamy masę. Po pewnym czasie powinna stać się miękka i plastyczna. To znak, że masa solna jest gotowa do formowania w dowolne kształty. Jeśli jest zbyt lepka, należy dosypać niewielką ilość mąki oraz soli. Zbyt twardą i zbitą masę rozcieńczamy wodą.
Co można robić z masą solną?
Po uformowaniu masy solnej w plastyczne ciasto możemy przejść do najprzyjemniejszego etapu, czyli wyrabiania i lepienia dowolnych kształtów we współpracy z najmłodszymi.
ZAJĘCIA MATEMATYCZNE- FIGURY